d'n Hadeejer maart 2020
d’n HaDeejer - 21 WEETJE De Kersouwe is qua programmering en bezoekers- aantallen het derde grootste openluchttheater in Nederland, na Amsterdam en Bloemendaal. Afgelopen jaar mocht ze ruim 22.000 bezoekers verwelkomen tijdens 46 voorstellingen. Ook dit jaar is er weer een mooie programmering, zie www.kersouwe.nl/agenda. Het is een 100% vrijwilligersorganisatie, waarbij maar liefst 230 medewerkers zich belangeloos inzetten. Al 75 jaar gaan zij vol enthousiasme de uitdaging aan om een fantastisch resultaat te bereiken. In 2019 ontvingen de 41 openluchttheaters samen ruim 452.000 bezoekers verdeeld over 817 voorstellingen. Hiermee werd het record van 2018 verbe- terd en het lijkt erop dat deze groei zich de komende jaren gaat voortzetten. ‘De Kersouwe ademt niet alleen historie, ook de tradities blijven door onze aderen stromen’ Norbertijnen wel voor dat unieke Kersouwe- gevoel, ’t dorpse. Ik blijf het herhalen: de samenhang van de groep is mijn mooiste her- innering.” EIGEN PRODUCTIES De eigen producties van De Kersouwe waren vanaf het begin een succes. Mieke vertelt: “Het zat er altijd vol. Antoon Coolen schreef onze stukken. Ik herinner me hem nog wel, met zijn mooie strikje. Bij ieder stuk vond ik het spannend om op het podium te staan, het gaf me voldoening.” Tineke heeft in 1974 haar eerste productie meegespeeld. Sanne speelt sinds 2007 offici- eel mee, maar dartelde als peuter al rond op het podium bij de repetities van haar vader. Tineke: “We hebben met onze eigen produc- ties veel succes gehad. Ooit hebben we an- dere stukken gespeeld, van een ander kaliber. Dat sloeg niet aan. We speelden in op het pu- bliek en hebben onze stukken toegankelijker gemaakt.” GEVARIEERD PROGRAMMA In onze bossen voert de grote productie van De Kersouwe nu ieder jaar zeven voorstellin- gen op. Dit jaar is dat ‘De bende van Jan de Lichte’. Daarnaast speelt de jeugdproductie vijf voorstellingen en is er ieder jaar een divers aanbod van cabaret tot aan muziek en dans. Tineke: “Het mooie is dat niet alleen wij, maar ook de artiesten zelf enthousiast worden van deze plek. Zoals Youp van ’t Heck, die aan het begin van zijn voorstel- ling grapt dat hij ‘net genezen is van zijn vorige verkoudheid’ die hij opgelopen zou hebben bij zijn vorige optreden. Dan proef je de humor.” PROFESSIONEEL Mieke: “Ik blijf er toch verwonderd over dat er na al die jaren nog steeds zoveel in De Kersouwe te doen is!” Volgens Tineke komt dat ook door de doorgroei van de organisatie. “We verdelen onszelf in professionele werkgroepen. Wel zijn we tegenwoordig afhankelijk van andere evenementen in de omgeving. Dat was vroe- ger niet zo. Toen speelde alleen de prangende vraag of het die avond droog bleef of niet.” Is de professionalisering, naast de saamhorigheid, de enige kracht van De Kersouwe? Volgens Sanne niet. Sanne: “We durven met onze eigen producties ook moeilijke onderwerpen aan te snijden. Zo maakt theater deze onderwerpen beter bespreekbaar. Wanneer bezoekers naar onze voorstelling komen kijken, gaan ze niet zomaar weg. Dus wat we ook te vertellen hebben – je moet op het moment dat je daar zit alles tot je nemen. En dat vind ik iets heel moois. Bovendien pakken we uit met onze kostuums, ons decor en de aankleding. Ook dat is bijzon- der. Uitgekeken raken op De Kersouwe is niet mogelijk!” SANGRIA MET BALLEN Terugkomend op die magie van De Kersouwe, is het ook een stuk historie die je terug blijft zien? Tineke: “Dat zou goed kunnen kloppen. Mensen blijven vaak lang verbonden aan De Kersouwe. Spelen niet maar één productie mee. Daardoor ade- men we niet alleen de historie, maar blijven ook de tradities door onze aderen stromen.” Want bij De Kersouwe, daar feesten ze wat af. Met sangria en ballen, als ik het goed begrijp. Sanne: “Zo leuk, doen we al jaren. Meteen nadat de generale repetitie is afgelopen, zodat iedereen fit is voor de première!”
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MjU2Mzc=