d'n Hadeejer maart 2020

28 - d’n HaDeejer Quincy Veldhuis (Gymnasium Bernrode): “Ik kreeg signalen van basisscholen dat een aantal leerlingen in groep acht of al eerder vastlopen. Zo halverwege het jaar zijn zij wel klaar met de lesstof. Ik ben toen gaan brainstormen met mijn oud-leidinggevende om te kijken hoe we deze leerlingen weer konden motiveren door ze iets extra’s aan te bieden, naast de normale lessen. Ook Caitlyn is zo’n leerling. Ik heb als leerstofoverstijgende methode voor het vak geschiedenis een aantal eBooks ontwikkeld. Zij kan deze digitale studieboeken zelfstandig bestuderen op een iPad thuis en aan de hand daarvan opdrachten maken. Ze krijgt vervolgens feedback en de mogelijkheid om haar aangeleverde product zo nodig te verbeteren. De lessen die ze nu volgt, hoeft ze volgend jaar niet meer te doen. Haar eerste toets was goed en haar klasgenoten hebben haar komst fantastisch opgepakt. Ik zie het als een pilot en broed op een methode om ook andere hoogbegaafde kinderen gedifferentieerd onderwijs aan te bieden. Lesmateriaal moet goed aansluiten op de verschillen tussen de leerlingen in de les. Zo verloopt de overgang van basisschool naar vervolgonderwijs soepel.” onderbouw – red.). Hij staat ervoor open om Caitlyn passend onderwijs te bieden en samen te werken met de basisschool. Vervolgens lopen ze bij de Openbare Basisschool De Bolderik binnen en leggen ze het verhaal voor aan Margot van Uden, de directrice. Zij is meteen enthousiast. Ze wonen nog in Maars- sen, dus er moet veel geregeld worden. Er worden testen af- genomen: met een IQ hoger dan 130 ben je in theorie hoog- begaafd. Hoe hoog de score is, laten haar ouders liever in het midden. Monique: “Er zijn veel projecten voor kinderen die niet zo goed kunnen leren en dat is goed, maar passend onderwijs voor deze groep kinderen is ook belangrijk.” Verhuisd Na de verhuizing melden ze zich meteen aan voor de kinderva- kantieweek in HaDee. Haar ouders helpen mee als vrijwilligers, zodat ze al snel wat mensen leren kennen. Monique: “Dennis, ‘Als onderdeel van het Hermes-programma volg ik Chinees en Robotica op Bernrode’

RkJQdWJsaXNoZXIy MjU2Mzc=