d'n Hadeejer mei 2020
18 - d’n HaDeejer Hoe is het met je? “Heel goed. Ik woon nog thuis, heb de afgelopen jaren enorm veel geleerd en heb heel afwisselend werk bij Defensie, de landmacht. Eigenlijk alle soorten werk in één: naast militair, de eerste jaren bouwvakker, bruggenbouwer en schipper en nu onderhoud, re- paraties en berging. We zijn altijd bezig met dezelfde groep men- sen van tien, elf personen. Regelmatig gaan we een paar weken op oefening in Polen, Roemenië, Duitsland, Frankrijk, Engeland of België. Daar bouwen we een kamp of maken een brug over een rivier: van niets tot een complete voorziening. Dat zijn de leukste dagen van het jaar, zonde dat dat nu niet doorgaat in verband met corona.” Hoe ben je in het leger terecht gekomen? “Na het VMBO ben ik gestart met de opleiding Veiligheid en Vak- manschap (VeVa) bij ROC De Leijgraaf in Oss. In 2014 ben ik gaan werken bij Defensie, de landmacht. Ik ben doorgestroomd naar de Genie, dat is de technische richting. De afgelopen jaren heb ik gewerkt bij de Pontonniers in Den Bosch, een constructie- eenheid die zorgt voor de opbouw van basiskampen tijdens uit- zendingen in het buitenland en voor bruggenbouw, zoals ook bij de Vierdaagse in Nijmegen. Daarvoor heb ik allerlei opleidingen gehad. In 2019 ben ik overgestapt naar de landmacht in Oirschot waar ik nu werk als monteur. Ik word aangemoedigd om te blij- ven leren, dus wie weet waar ik in de toekomst terecht kom bin- nen de landmacht.” Motto? “Hard werken, hard ontspannen. Soms moeten we nachten door- trekken om het werk af te maken en daarna is het belangrijk om je rust te pakken.” ‘ Potentie vinden en doorzetten om mezelf te ontwikkelen ’ SARAH VAN GERWEN, 24 JAAR Hoe is het met je? “Ik zit helemaal op m’n plek: ben trade marketeer bij United Dutch Breweries, woon samen met Dries Heerkens hier in HaDee en ben actief binnen Altior, de korfbalclub. Voor m’n werk mag ik veel naar het buitenland, vooral het Midden Oosten en Centraal - & Zuid-Amerika. Totaal verschillende landen met aan de ene kant traditionele klanten en aan de andere kant grote winkelketens zoals Wall Mart. Ik leer er super veel van. Samen met een sales manager reis ik ernaar toe en bespreek met retailers hoe we het optimale bierassortiment voor de consument kunnen neerzetten. Wat gaat er goed op de winkelvloer? Zorgt dat voor een stijging van de verkopen? Wat is het rendement op de investering? En hoe gaan we het de volgende keer aanpakken met nieuwe activiteiten en/of producten, zoals speciaalbieren.“ Je bent echt doorgestoomd, hoe bevalt dat? “Na het vmbo-t ben ik naar de havo gegaan. Daarna dacht ik aan commerciële economie of wiskunde. Om mijn keuze gemakkelij- ker te maken vroeg mijn vader: “Wat zou jij later nou écht willen doen?” Ik wilde in een internationaal bedrijf werken en produc- ten presenteren. Dat is helemaal gelukt. Tijdens deze studie ben ik een half jaar op stage geweest in Nieuw-Zeeland en heb een half jaar onderzoek gedaan naar de optimalisatie van trade mar- keting strategieën in Afrikaanse markten. Op dit moment ben ik mijn masteropleiding Marketing Manage- ment aan het afronden met een afstudeerscriptie over de prijs- gevoeligheid tussen on en off trade marketing van bier, waarbij ik Zuid-Afrika vergelijk met de Verenigde Staten en Chili met Egypte.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MjU2Mzc=