d'n Hadeejer september 2020

d’n HaDeejer - 7 Tekst Eline Sigmans Fotografie Eefje Voets Vormgeving Eveline van Roessel Harm komt uit Middelrode en woont inmiddels zo’n tien jaar in HaDee, aan de Bovenmeester. “Eigenlijk woon ik nog steeds in ‘Klein Middelrode’ als je naar de gemoedelijkheid van de inwoners in onze straat kijkt. Ik vind het heerlijk hier. Alhoewel ik niet uitsluit ooit terug te gaan, woon ik hier erg fijn.” Harmwerkt al meer dan tien jaar bij Haegens Kraanverhuur in Elsendorp. “Eerst werkte ik daar als hijskraanmachinist, maar uiteindelijk kwam ik erachter dat ik meer in mijn mars heb en veel te actief ben voor dat beroep.” Toen is Harm mon- teur geworden in het machinebeheer en onder- houd. “Ik moet rond stuiteren en allerlei verschil- lende dingen op een dag doen. Dan leef ik en kom ik voldaan thuis.” Caféracer Al sinds zijn zestiende is Harm gek van moto- ren. Toen hij zijn eerste brommer kreeg, werd zijn passie geboren. “Ik vond het heerlijk om van alles met mijn brommer te doen: rijden, sleutelen, opvoeren en verbouwen naar eigen stijl. Dat is eigenlijk nooit weggegaan. Van een vriend kocht ik een aantal jaar geleden een oude caféracer over. Deze motor heb ik helemaal naar eigen wens ‘gecustomized’ naar een enorm stijlvol en ‘one of a kind’-model.” Harm legt uit dat een caféracer een ‘custom mo- tor’-bouwstijl is. “Deze stijl stamt uit de jaren ’50 en vindt in Engeland zijn origine. Het was des- tijds de uitdaging om een (standaard)motor om te bouwen tot een sportmodel. Deze moest min- stens 100 mijl per uur kunnen rijden, om zo van café naar café te racen.” Harm gaat verder: “Ik heb bijna ieder aspect van de motor aangepast. Bij een caféracer is het belangrijk dat de onder- kant van het zadel(zitje) in één rechte lijn doorloopt met de tank. Daar heb ik dan ook zeer secuur op gelet, toen ik onder het zadel een houten constructie toevoegde. Ieder onderdeel is vervangen of heb ik handgemaakt. Het frame dat je ziet, is origineel, maar de rest van de motor is compleet veranderd, zelfs het motorblok.” Unieke details “Ik ben zo ongelofelijk trots op dit kunstwerk. Niet voor niets heb ik hem prominent in mijn woonkamer staan. Het is echt een plaat- je, waar ik unieke details in heb verwerkt. Zie je die koperen plaat aan de achterkant? Dat is een hele oude koperen vaas geweest. Gaaf hè? Zag ik op een dag voorbijkomen op Marktplaats en met- een dacht ik: die moet ik hebben. Ik weet niet wat het is, maar ik zie dan meteen voor me hoe ik materialen kan gebruiken. De hals van de vaas is bijvoorbeeld de kilometerteller geworden en de voet zit om de koplamp. Uiteindelijk zitten hier heel wat uren werk in, maar als je iets wilt, moet je het ook goed doen!” Daily Driver Naast zijn caféracer, heeft Harm een ‘daily driver’. Deze daily driver is ook een custom motor. “Die gebruik ik ook daadwerkelijk als vervoersmiddel, niet alleen om naar te kijken,” grapt Harm. De motor is om te bouwen naar een watermotorfiets, waarmee Harm daadwerkelijk over water kan ‘rijden’. “Ja, geniale construc- tie is dat. Ook weer zelf in elkaar geknutseld. Ik zet mijn motor tus- sen twee surfplanken. Die surfplanken hebben vinnen, waarmee ik kan sturen. Een speciaal zelfgemaakt schoepenwiel zorgt dat de watermotorfiets ook daadwerkelijk vooruitgaat. We hebben veel lol gehad in het uitdenken en creëren hiervan.” Bij Harm van Empel (42) staat een motor tentoongesteld in zijn woonkamer, eentje in de berging en je vindt er één in zijn eigen werkplaats, die door hemzelf onder handen wordt genomen. Het is dus meteen duidelijk waar ik hem over ga spreken. Dacht ik. Want een gesprek met Harm gaat verder dan motoren en je kunt niet om zijn levendige enthousiasme heen. “Als ze aan mij vragen hoe lang ik er over doe om zo’n motor te bouwen, dan zeg ik 42 jaar. Al die jaren heb ik nodig gehad om vanalles te leren, pas nu weet ik waarom het zo belangrijk is om je passie te volgen. Ik wil iedereen motiveren om dat ook te doen.” Ik heb bijna ieder aspect van de motor aangepast

RkJQdWJsaXNoZXIy MjU2Mzc=