d'n HaDeejer april 2021
THEATER MET DE PAPLEPEL Naast zijn uitdagende en drukke werk, met werkweken van soms wel 50 uur, was Henk Voets ook in het verenigingsle- ven zeer actief. “Als kleine jongen mocht ik met mijn vader wel eens mee naar De Kersouwe: naar de grote productie, dat immense decor in het natuurtheater. Binnen het gezin had ik status, dat ik als oudste mee mocht. Op zondagmid- dag zag ik bij ons in de Dr. Boutkanstraat hele hordes jon- geren naar De Kersouwe fietsen. Dát wilde ik ook! Zo is het begonnen. Gelukkig mocht ik op mijn 13e al figureren in het stuk ‘Don Gil en de Groene Broek’. Stond ik daar tijdens de voorstelling als een tuinfiguurtje stil te staan. Maar ik vond het prachtig. En ik kan zeggen dat ik nog met Joost Prinsen op het podium heb gestaan, want die speelde toen een hoofdrol!” VAN BIJROL NAAR BESTUURDER “De Kersouwe werd in die tijd voor mij ook meteen een vriendengroep. Hoewel ik niet zoveel speeltalent had, kreeg ik toch elk jaar een mooie bijrol. Toen ik uiteindelijk mijn technische studie klaar had, zag de toenmalige voorzitter Alberto van Aspert een talent dat ik nog beter kon inzetten voor het theater: ik werd gevraagd om tot het bestuur toe te treden en me op de techniek te richten. Al snel kwam ik niet meer aan spelen toe. Ik was in mijn werk leiding gaan geven en begon me naast de techniek ook meer en meer te richten op de financiën, de programmering, de organisatie en de levensvatbaarheid van ons theater. Ik maakte met vice-voorzitter Mario Remmers een beleidsplan voor de toekomst van De Kersouwe en was kartrekker voor de hele renovatie in het begin van de jaren negentig.” KERSOUWE NIEUWE STIJL “We maakten plannen om een andere programmering te krijgen. Naast onze eigen productie dachten we na over het betrekken van andersoortige artiesten. Onze eigen spelers gingen zich steeds meer inspannen voor andere activiteiten. Het ‘Open podium’ ontstond, de openluchtfilms en het Klas- sentheater, waarin basisschoolkinderen een eigen voorstel- ling maken in ons theater. We bouwden in die tijd ook het kleine theater, waardoor we onze eigen jeugdproductie, maar ook intieme voorstellingen beter konden organiseren. We brachten het openluchttheater terug naar de mensen in ons dorp. Toen we Youp van ’t Hek halverwege de jaren ‘90 op het podium kregen, veranderde alles. Allerlei artiesten waren ineens geïnteresseerd in ons openluchttheater, van cabaretiers tot popmuzikanten. Bij ons 50-jarig jubileum in 1995 konden we met trots laten zien wát we allemaal in huis hadden. We oogstten de opbrengsten van de uitgangs- punten uit het beleidsplan, wat nog maar vijf jaar daarvoor het levenslicht zag. Het was een aanmoediging om door te gaan en ons écht te laten zien aan een groot publiek en te bewijzen dat De Kersouwe op deze wijze financieel gezond kan draaien.” LEIDINGGEVEN EN TECHNOLOGIE Zijn werk en zijn hobby waren sterk verbonden met elkaar. “Zowel in mijn werk, als in De Kersouwe werken we met veel disciplines. Het boeit mij om met heel veel mensen van ver- schillende pluimage tot een teamprestatie te komen. Zowel in De Kersouwe als in het gewone werk is het de kunst om mensen achter je ideeën te krijgen, zodat ze er het nut van inzien en ze het leuk gaan vinden. In De Kersouwe deden we dit met vrijwilligers en dat is toch heel anders dan in je werk. Als bestuurder heb ik veel in mijn Kersouwetijd geleerd, wat ik zo weer kon gebruiken in mijn werk. Omge- keerd gebruikte ik ervaringen uit mijn werk in mijn periode als bestuurder van De Kersouwe. Daarnaast was ook het werken met nieuwe technologie een rode draad. Ik introduceerde in het bestuur het faxen, het e-mailen, het delen van informatie in de cloud en ik regelde de lichtinstallatie, gewoon omdat dit in het opschalen van onze activiteiten ook nodig was. Later spande ik me in om de ticketorganisa- tie te digitaliseren.” HELEMAAL MET VRIJWILLIGERS “Hoewel De Kersouwe in de afgelopen twintig jaar sterk is geprofessionaliseerd, is de gezellige en vriendschappelijke sfeer gebleven. Knap zoals het tot op de dag van vandaag allemaal met vrijwilligers wordt georganiseerd met een kwaliteit, waar menig zakelijk theater met jaloerse blik naar kijkt. Je merkt aan alles dat we het ook écht samen doen. De slotavond na de laatste grote voorstelling van de eigen productie reken ik dan ook jaarlijks tot mijn hoogtepunt van het werk in De Kersouwe. Op die avond beleef je wat de samenwerking in dat jaar teweeg heeft gebracht. De vriend- schappen, het samenspel.” ‘IK HOUD VAN AFWISSELING. IK MOET DINGEN LEUK EN NUTTIG VINDEN’ 8 - d’n HaDeejer
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MjU2Mzc=