d'n HaDeejer december 2021

44 - d’n HaDeejer Samen van provinciale weg naar dorpsstraat de Traverse was duidelijk: de nieuwe inrichting zorgt niet voor een straat die de sfeer van het dorp uitstraalt. Wij vinden dat een straat met een gevarieerde inrichting, vol met afwisseling en leukere en mooiere plekken voor de ge- bruikers, beter is. Daarom is gekozen voor een eenduidige inrichting en daarmee brengen we de eenheid in het dorp tot stand. Doel is dat het plezieriger is om te wandelen, te fietsen en te rijden. In het smalle gedeelte van de Traver- se zijn ook veel trillingen in de woningen. Bewoners in dit gedeelte hebben aangegeven niet de voorkeur te hebben voor drempels en plateau’s, maar willen liever een alterna- tieve inrichting. Met een aantal thema’s nemen we u mee in onze manier van denken om van een provinciale weg naar een dorpsstraat te gaan. We beginnen met ‘snelheid’. Er is maar één voorwaarde die boven de andere voorwaarden uitsteekt. En dat is de lage rijsnelheid. Snelheid Iedereen doet mee Vrijwel iedereen rijdt wel eens in een auto. Het is gemak- kelijk om er boodschappen mee te doen, we rijden er mee naar het werk en naar familie en vrienden. Toch is ‘te voet’ een manier die we vaker doen dan we denken. We wande- len naar de auto, in de pauze, of gewoon een blokje om. We fietsen ook veel in Nederland, maar ook dat begint en eindigt als voetganger. De fiets is een ideaal vervoermiddel voor de korte afstand. Dat is best wel handig om allerlei kleine dingen te doen zoals naar de winkel gaan of gewoon voor de lol. Aanvaardbare snelheid Wat we samen belangrijk vonden - en vinden - is dat er een aanvaard- bare rijsnelheid is. De vraag is dan: hoe bepaal je de aanvaardbare rij- snelheid? De jonge en oude verkeersdeel- nemers bepalen deze snelheid. Zij zijn het meest kwetsbaar. Wij als projectteam hebben de landelijke verkeersnorm van 30 km/u als ‘aanvaardbare snelheid’ genomen. Dat be- tekent dan dat kinderen vanaf 8 jaar zelfstandig gebruik kunnen maken van de openbare ruimte. Nu verschilt dat natuurlijk per kind, maar het blijft dan belangrijk dat de automobilist snel kan reageren en niet harder moet gaan rijden. De afbeelding hieronder laat de zichthoek zien. De afbeel- ding daaronder geeft het verschil in remweg aan. U ziet dus dat er met 30 km/u veel meer zicht is dan met 50 km/u en dat u daardoor eerder kunt reageren. Ook is de remweg met 50 km/u twee keer zo lang als met 30 km/u. Traverse Heeswijk-Dinther En ik dan? Städtebau-Dieter Prinz

RkJQdWJsaXNoZXIy MjU2Mzc=