d'n Hadeejer februari 2021
Onderwijs tijdens de lockdown: focus op leerachterstanden of op welzijn? Een van de maatregelen rondom de COVID-pandemie is de sluiting van scholen en daarmee het stoppen van fysiek on- derwijs. Voor scholen een uitdaging waar ze een klein jaar ge- leden ook al een aantal weken mee te maken hadden. In de media gaat het vaak over leerachterstanden en hoe deze recht te trekken. Als ik leerkrachten en docenten uit HaDee vraag hoe zij het digitaal lesgeven inrichten en ervaren, hoor ik een ander verhaal. Want wat is een achterstand eigenlijk? Zij zien vooral sociale en psychische valkuilen en zetten alles op alles om de verbinding met hun leerlingen te behouden. Basisschool - onderbouw In contact blijven Ook voor Collette Bosch, leerkracht van groep 3 op basis- school Het Mozaïek, is digitaal lesgeven haar nieuwe vaste routine. “Ik neem instructiefilmpjes op van de lessen en er is dagelijks een klassenactiviteit. Soms is dat een les, maar vaker juist iets leuks of actiefs, vooral om met elkaar in con- tact te blijven. Sommige dagen zijn er opdrachten in groep- jes, andere dagen voer ik individuele gesprekken.” In iedere klas gaat het onderwijs op een iets andere manier, waarbij het houden van contact met alle leerlingen centraal staat. “Iedere leerkracht bepaalt zelf wat passend is. De kleuters hebben minder vaak online les, zij hebben thuis een bingo met werkjes in verschillende ontwikkelingsgebie- den en er worden liedjes en verhaaltjes voor ze opgenomen. Bij ons viel het letterfeest, waarbij we vieren dat de groep 3-ers alle letters hebben geleerd, in de lockdown. Ouders hadden het huis versierd en samen met hun kind letterkoek- jes gebakken. Ik ben bij iedereen thuis geweest, om het letter- diploma en een goed gevuld letterfeesttasje te overhandigen. Dit was een speciale dag voor onze leerlingen!” Veel geleerd De leerkracht is erg te spreken over de organisatie van het thuis- onderwijs. “Ik maak een duidelijke dagelijkse planning en ou- ders pakken dit goed op. Alle onderdelen van het lesprogramma komen aan de orde. Denk bij rekenen aan automatiseren van sommen, maar ook rekenverhaaltjes. Het lezen gebeurt aan de hand van losse woordjes, ook leesboekjes en werkboekjes wor- den gebruikt. Als ik mijn klas in de online lessen laat lezen en rekenen, merk ik dat ze goed met de lesstof bezig zijn.” De school heeft veel geleerd van de eerste lockdown. “Het verschil is dat ik veel beter in kan schatten wat er thuis wel kan en wat niet. De eerste keer hebben we vooral veel herhaald; dat hebben we nu alleen de eerste twee weken gedaan en daarna zijn we nieuwe dingen toe gaan voegen. In de online lessen zie ik dat de kinderen dat ook al kunnen toepassen.” Tekst Loes van Gerwen Fotografie Sanne van Rozendaal Vormgeving Eveline van Roessel 16 - d’n HaDeejer
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MjU2Mzc=