d'n Hadeejer februari 2021

Steven Geurts Voortgezet onderwijs Verschil groter Ook Steven Geurts, teamleider van de boven- bouw van Gymnasium Bernrode, ziet dat het on- derwijs voor de scholieren goed geregeld is. “De examenleerlingen komen gewoon naar school en zijn daar heel blij mee. De eerste tot en met de vijfde klas volgen online exact hetzelfde lesroos- ter als wat ze normaal hebben, alleen duren de lessen tien minuten korter. Dit geeft tussendoor tijd om iets te drinken of nog even zelfstandig te werken. Het gaat beter dan tijdens de eerste lock- down, toen we de digitale lessen nog per leerjaar gaven. De klassenstructuur is belangrijk geble- ken.” Ondanks de inspanningen van de docenten ziet de teamleider dat fysiek onderwijs het meest effectief is. “Het verschil tussen de leerlingen lijkt nu groter te worden. De reden hiervoor is een combinatie van de thuissituatie en hoe goed een leerling is in zelfstandig werken. Degenen waar- voor dat te lastig is, laten we naar school komen.” Sociale speelplaats De zorgen van Steven liggen vooral bij het sociale en psychische kant van het verhaal. “Onze scholieren hebben geen idee wanneer ze weer naar school mogen. In de media gaat het over basisscholen en examenleerlin- gen, maar alles wat daar tussenin ligt lijkt te worden vergeten. Op deze leef- tijd is de sociale speelplaats die een middelbare school biedt, belangrijk. Hier oefenen ze het leggen van contact, het maken en bijleggen van ruzies en leren ze hoe je op een normale manier met elkaar omgaat. De leerlingen missen dat nu en vinden het moeilijk. Dat is onze grootste zorg nu en straks als we weer opengaan. Hoe maak je dat die sociale sneltrein weer op een goede manier gaat rijden? Na een vakantie zien we altijd al een grote veran- dering in de groepsdynamiek en dat zal nu niet anders zijn. Als volwassene vergeet je soms hoe langzaam de tijd gaat, als je nog jong bent; de impact van zo’n lockdown op jongeren is echt groot.” Briljant Toch is niet alles negatief en ontstaan er in deze gekke periode ook mooie dingen. Het mooiste voorbeeld daarvan is een initiatief van Nicola Bell, docente Engels. “Drie keer per week leest ze om 21.30 uur een stukje voor aan de leerlingen die dat willen. Er zijn er steeds meer die meeluisteren. Ik vind het briljant.” d’n HaDeejer - 19

RkJQdWJsaXNoZXIy MjU2Mzc=