d'n HaDeejer maart 2021

200 d’n HaDeejer - 75 Instagram Haar stage bij Fashionchick in 2016-2017, die ze voor haar opleiding Marketing & Communicatie liep, was voor Nikky eigenlijk het beginpunt van alles. “Ik kwam daar in contact met een paar van de grootste influ- encers van Nederland, zoals Queen of Jetlags, JolieLot en ModeRosa. Ik vond dat zo gaaf en wist meteen dat ik dat ook wilde.” Haar eigen Instagram-account was daar nog niet klaar voor, dus de bezem werd er flink doorgehaald. “Er stonden veel foto’s op van toen ik nog jonger was. Ik heb alles eraf gegooid en ben helemaal opnieuw begonnen.” Na het afron- den van haar opleiding studeerde ze verder aan de Akademie Vogue in Amsterdam, in de richting Mediastyling & Fotostyling. “Met wat ik daar leerde ging mijn account eigenlijk pas echt lopen en na drie jaar ontstond de eerste samenwerking met een bedrijf. Dat was echt mega snel, maar ik had dan ook het voordeel dat ik met grote bloggers heb gewerkt en dat zij mij in hun berichten noemden; dat heeft me echt een voorsprong gegeven.” Wat doet ze nou eigenlijk? “Bedrijven sturen mij een outfit; die probeer ik zo goed mogelijk op de foto te zetten en te plaatsen op mijn kanalen. Daarmee bereik ik dan elfduizend meiden, die hopelijk die producten gaan kopen.” Omdat het grootste gedeelte van haar volgers uit Nederland komt, is ze een interessante partner voor verkopers. “In het begin was ik erg gefocust op mijn vol- gers en had ik vaak het gevoel dat ik alles voor hen deed. Inmiddels is dat helemaal niet meer zo, ik doe het nu echt voor mezelf.” Het gevolg daarvan is dat de marketeer niet alle aanvragen voor samenwerking met beide handen aangrijpt. “Als ik er niet achter sta, dan zeg ik nee, dat gebeurt regelmatig.” Hoe voelt het eigenlijk, als er zo’n grote groep mensen geïnteresseerd is in wat jij op je social media plaatst? Het antwoord is enthousiast: “Dat voelt eigenlijk best wel goed!” Toch is niet alles leuk aan dergelijke exposure. “Ik heb zeker ook negatieve ervaringen, maar gelukkig trek ik me daar niet veel van aan.” Waar het van- daan komt, kan ze ook wel begrijpen. “Mensen hebben wel vaak een idee van mij en wie ik ben, terwijl ik zoveel meer ben dan wat er op die foto’s staat. Het is niet zo dat alles nep is, maar je ziet maar een heel klein stukje van me en dat zijn alleen maar de leuke dingen. Eigenlijk zou ik graag wat meer van mezelf wil- len laten zien.” Bedrijf Naast haar werkzaamheden als Online Mar- keteer & Content Creator voor online kleding- winkel KiBa, timmert Nikky hard aan de weg met haar eigen bedrijf. Anderhalf jaar geleden is ze gestart en inmiddels werkt ze nationaal en internationaal en helpt bedrijven met marketing en strategie als het gaat om social media. “Dit zijn belangrijke kanalen bij het onderhouden van contact met klanten en het vergroten van naamsbekendheid. Ik kan hel- pen met het maken van een plan van aanpak en het onderhouden van hun accounts.” Het bedrijf heeft een vliegende start gemaakt, de werkweek van de influencer zit meer dan vol. “Soms heb ik ineens een maand geen tijd voor mijn Instagram en ik merk dat meteen aan de volgers en bedrijven die interesse hebben. In het begin vond ik dat jammer, maar nu niet meer.” De reden hiervoor is haar passie voor haar bedrijf en haar huidige werk. “Dit is waar ik goed in ben, hier heb ik voor geleerd. Mijn doel is om uit te breiden en mezelf verder te ontwikkelen. Over vijf jaar hoop ik volledig voor mijn eigen bedrijf te werken.” En waar haar Instagramaccount zich in dit toekomst- plan bevindt? “Dat blijft zeker bestaan, maar ik zal er niet meer wekelijks mee bezig zijn.” ‘Als ik er niet achter sta, dan zeg ik nee’

RkJQdWJsaXNoZXIy MjU2Mzc=