Hoe het begon “Vorig jaar zouden we naar de septembereditie van Paaspop gaan. Dat werd afgezegd en we besloten zelf een feestje te geven hier in de tuin,” vertelt Stijn. “We hadden nog ergens boxen en een draaitafeltje. We hebben zelf een stage gebouwd en verlichting opgehangen die iedereen thuis nog had. In drie weken tijd hebben we een minifestival opgezet.” Sam: “Het was super. De weg ernaar toe vond iedereen ook echt heel leuk en we hebben nog weken nagenoten. Zo ontstond het idee om een festival te organiseren voor meer mensen, om het groots aan te pakken. We hebben rondgevraagd in de vriendengroep wie mee wil doen en we zitten nu met acht mensen in de organisatie.” “Eigenlijk is het dus een uit de hand gelopen grap. Maar doordat we een hele professionele aanpak hebben en het heel serieus nemen, gaan we iets heel moois neerzetten”, betogen beide heren. Mensen willen een beleving “We organiseren dit festival met muziek die wij zelf leuk vinden. Bovendien is hier in het dorp weinig te doen voor jongeren, alleen de Solexrace en Perry Fest. Dus voor dit festival hoeven wij een keer het dorp niet uit. Tijdens House of Wonders is house het hoofdgenre. Als de zon verder omlaag gaat, wordt de muziek steeds harder. We gaan van disco house via medium house richting techno en dat loopt lekker in elkaar door. In de house en technoscene komen mensen echt voor de muziek, dus het geluid en de dj’s moeten goed zijn. De muziek is het belangrijkste, daar moeten mensen voor terug willen komen. Daarbij worden de aankleding en de sfeer ook heel leuk. Mensen willen een beleving. House of Wonders wordt dan ook niet gewoon een feest maar echt een festival waar mensen van denken: ’Wauw!’ Dat is onze visie. En onze missie is groeien. We willen elk jaar een grotere en fantastischere editie neerzetten.“ Enthousiast maar vooral professioneel Stijn doet een communicatieopleiding in de creatieve richting en wil in de eventsector gaan werken. Sam doet een opleiding in ondernemerschap en retailmanagement. Hij wil de minor ‘dance industry’ gaan doen. Dus ze weten waar ze mee bezig zijn. Ze willen dit festival dan ook veilig en professioneel organiseren. Sam: “Het kost echt veel tijd en iedereen zit met studie en werk. Er komt veel meer bij kijken dan ik in eerste instantie dacht. Er ligt geen basisplan dat je kunt gebruiken, dus we hebben het helemaal zelf vanaf nul opgezet. Van dj’s en geluid tot decorbouw, van drank en Dixi’s tot beveiliging, alles is voorbij gekomen. We hebben wel tips gehad van andere organisatoren, zoals die van Perry Fest. Daarbij hebben we natuurlijk met heel andere ogen rondgekeken op andere festivals, hoe daar dingen geregeld zijn. En in de vergunning staan allerlei scenario’s, waar al heel veel in staat. We zitten ook regelmatig aan tafel bij de gemeente en met de politie voor overleg om te zorgen dat alles goed geregeld is. We zijn dan wel jong, maar we weten wel waar we het over hebben.” Stijn: “Het moet nu echt goed zijn, zodat het volgend jaar weer kan. Bavaria heeft zich aan ons verbonden als hoofdsponsor, dat is wel heel gaaf. Dat zo’n groot professioneel bedrijf toekomst in ons ziet, geeft aan dat wij het goed aanpakken.” De website volgt nog, maar de kaartverkoop is al gestart. Kijk voor meer informatie op Facebook of Instagram @houseofwondersfestival. Tekst Francis van Venrooij Fotografie Eefje Voets Vormgeving Corina Gloudemans ‘HET IS HEEL LEUK, MAAR HEEL VEEL WERK. EN HET IS OOK SPANNEND’
RkJQdWJsaXNoZXIy MjU2Mzc=