De finale
meestal zijn er ongeveer vier teams die een full pull
halen en samen in de finale uit gaan maken wie er
wint. de sleepwagen wordt wat zwaarder afgesteld,
zodat er geen full pull meer mogelijk is. Het wordt
een floating finish: wie het verst komt die wint. Een
derde run is ook niet wenselijk, de twee korte ritjes
vergen het uiterste voor het materiaal. de vlammen
komen uit de uitlaten en onder de motorkap wordt
de boel roodgloeiend. Het risico van brand is enorm
groot.
Opruimen
na de wedstrijd volgt de prijsuitreiking, wordt wat
nagepraat en alles weer ingepakt. de volgende dag
begint het sleutelen alweer, het is immers maar een
paar dagen tot weer een nieuwe wedstrijd wacht.
Tekst
marko konings
Fotografie
eefje Voets
aantal essentiële punten. Het gewicht mag maximaal 8500 kg
bedragen en het toerental mag niet boven de 2900 toeren ko-
men. met deze begrenzingen is het de kunst ommaximale kracht
te verkrijgen. na deze keuring mag er ook niet meer gesleuteld
worden aan de truck.
de wedstrijd
de sleepwagen wordt aangekoppeld en de rijder en bijrijder be-
palen waar ze gaan staan op de baan, links of rechts. omdat de
truck geen onafhankelijke aandrijving heeft, is het belangrijk om
te weten welke kant de baan op trekt. Wanneer de voorwielen
los van de grond komen, ben je immers stuurloos. er wordt na
het zwaaien met de groene startvlag plankgas gegeven met de
koppeling ingedrukt. er wordt voor één versnelling gekozen, tus-
sentijds wordt niet geschakeld. langzaam komt de koppeling op
en neemt de turbodruk toe. met alleen brandstof en te weinig
zuurstof verzuipt anders de motor. Het gewicht op de sleepwa-
gen schuift naar voren en drukt langzaam een mes de grond in.
na 70 meter komt de neus van de truck omhoog en ontstaat
maximale druk op de achterwielen. de banden zitten met bou-
ten vast aan de velg om te voorkomen dat ze eraf getrokken wor-
den met deze kracht. Tien liter diesel verbruikt, vijftien seconden
later en 110 meter na de start wordt de eindstreep gehaald.
d ’ n hadeejer
11